Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Hogyan segíti a kókuszzsír a tápanyagok felszívódását

Hogyan segíti az emésztést és a tápanyagok felszívódását?

 A közepes láncú zsírok emésztéséhez nem kell enzim, tehát a szervezet nem terhelődik Rá gyakorolt hatása is teljesen más, ennek köszönheti egyedülálló táplálkozási és orvosi tulajdonságait. 

A kókuszolaj egy funkcionális tápanyagnak tekinthető, ami annyit tesz, hogy a tápanyag tartalma mellett jótékony hatással van az egészségre. Évtizedek óta folytatnak tudományos kutatásokat a kókuszolajjal kapcsolatban, és rájöttek, hogy mi a nagy titka.

A közepes lánchosszúságú zsírsavak, ahogy a nevük is jelzi, rövidebbek és kisebbek, mint a hosszú láncú zsírsavak. A zsírsav molekulák hossza, vagy mérete rendkívül fontos. A testünk a méretüktől függően különböző módon bontja le őket. Emiatt a kókuszzsírban lévő közepes lánchosszúságú zsírsavak teljesen máshogy hatnak ránk, mint a legtöbb ételben megtalálható hosszú láncú zsírsavak. 

Mivel a megemésztésükhöz nincs szükség a hasnyálmirigy emésztőenzimjeire és az epére emiatt a kókuszzsír biztosítja a tápanyagok gyors és egyszerű felszívódását a szervezet enzimrendszerének igénybevétele nélkül és egyéb tápanyagok felszívódását is elősegíti.

A zsírok megemésztéséhez szükség van a hasnyálmirigy emésztőenzimjeire és epére az epehólyagból. Ahogy a zsírsavak megemésztődnek, az egyes zsírsavakat összetartó kötések megszűnnek. A felszabadult zsírsavak ezután felszívódnak a bélfalon keresztül. Itt zsír és protein apró csomagjaiba állnak össze, ezek a lipoproteinek (chilomikronok). A lipoproteinek bekerülnek a véráramba, és  keringeni kezdenek a szervezetben. Keringés közben kicsi zsírrészecskék, jutnak a lipoproteinekről  a véráramba. Ez adja a zsírsejtjeinkben felhalmozódó zsírt, valamint ez a forrása az artériák falán összegyűlő és azokat eltömítő zsírnak is.  

Amikor közepes láncú zsírsavak kerülnek a szervezetünkbe, más történik. A közepes lánchosszúságú zsírsavak is eljutnak a gyomron keresztül a béltraktusba, de mivel nagyon könnyen emészthetőek, mire elhagyják a gyomrot, teljesen önálló zsírsavakká alakulnak. Tehát a megemésztésükhöz nincs szükség a hasnyálmirigy emésztőnedveire vagy az epére. Ahogy bekerülnek a béltraktusba azonnal felszívódnak a helyi ereken keresztül és egyenesen a májba továbbítódnak. A májba jutva a szervezet üzemanyagként hasznosítja őket az energiatermeléshez. A közepes láncú zsírsavak tehát kihagyják a lipoprotein állapotot a béltraktusban és a májban. Nem keringenek annyit a véráramban, mint a többi zsír. Következésképpen nem rakódhatnak le a zsírsejtekben, és nem tudják eltömíteni az artériákat. A szervezetünk energiatermelésre használja őket, nem gyárt belőlük lerakodott zsírt vagy artéria dugaszokat.

Ha a kókuszzsír az étrendünk részévé válik, fokozza egyes ásványok, mint a kálcium és a magnézium, a B-vitaminok, a zsírban oldódó vitaminok(mint az A-, a D-, az E- és a K-vitamin és a béta-karotin), és egyes aminosavak (például a fehérjék) felszívódását. Például kutatások bizonyítják, hogy a B-vitamin hiány tünetei megszűnnek, ha kókuszzsírt használ étkezéshez.

Fogyás, meg növekedett energiaszint és anyagcsere.

Mivel a közepes lánchosszúságú zsírsavakat a máj üzemanyagként használja az energiatermeléshez, a kókuszzsír fogyasztása megnöveli az energiaszintünket is. Olyan mintha első osztályú benzint tankolnánk egy nagy teljesítményű autóba. Az anyagcseréd nagyobb sebességre kapcsol.

A kókuszzsír felvétele a napi étrendbe segít fenntartani a figyelmet és energia többletet jelent a napi tevékenységek elvégzése során. Sokaknak alacsony az energiaszintje, és gyorsan kifáradnak. A kókuszzsír segít nekik legyőzni ezt a problémát. Az energiatöbblet, amit a kókuszzsírból nyerhetünk, nem olyan lórúgás, amit a koffein ad, sokkal szolidabb a hatása, viszont tovább tart. A koffeinnel szemben, a kókuszzsír hatása órákon át fennáll, és nem alakul ki dependencia, függőség vele szemben.

 Amikor először hallottam a kókuszzsír jótékony hatásáról, egyből kipróbáltam magam is. Bár olvastam  orvosi tanulmányokat a szakirodalomban arról, hogyan befolyásolják a  közepes lánchosszúságú zsírsavak az energiaszintet és az anyagcserét, még csak nem is sejtettem milyen is az igazi hatásuk. Emlékszem egy este bevettem egy kevés kókuszzsírt, pár órával lefekvés előtt. Amikor a szokásos időben nyugovóra tértem, tele voltam energiával, a  szemem tágra nyitva, nem tudtam elaludni. Legalább három órán keresztül feküdtem így, mielőtt végre álom jött a szememre. Elsőre nem sejtettem mitől lett ennyi energiám. Nem kapcsoltam össze a dolgot a kókuszzsírral. Néhány nappal később ugyanez történt. Este bevettem egy kis kókuszzsírt, és amikor aludni mentem egyszerűen túl élénk voltam, ahhoz hogy elaludjak. Ekkor jöttem rá, hogy ezt csak a kókuszzsír okozhatja. Azóta jó páran számoltak be hasonló élményekről. Most már tartózkodom attól, hogy késő este fogyasszak kókuszzsírt.

 Milyen jó természetes helyettesítője a kávénak! Ahelyett, hogy a reggeli ébredéshez, vagy egy túlhajszolt nap elviseléséhez kávét innánk, egy kevés kókuszzsír ugyanúgy hat, a koffein mellékhatásai nélkül. Egy kávéskanálnyi kókuszzsír egy meleg gyógyteában, kakaóban, vagy akár gyümölcslében elkeverve felemeli az energiaszintünket.