Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Miért egészségtelen a zsírmentes diéta?

Miért helytelen a zsírszegény vagy zsírmentes diéta

Táplálékunkban az egészséges dinamikus élethez a kalóriák kb.15-25 %-át a zsírok adják, amik emésztés után energiát és létfontosságú zsírsavakat tartalmaznak.

Az egészséges élethez mind a két zsírsav típusra (telített és telítetlen) szüksége van a szervezetnek, mert a különféle zsírsavaknak a testben számos hatása van.

  • A vitaminok egy része csak zsírban oldódik. A folyamatosan megújuló szervezetben a zsírsavból különleges hormonszerű anyagok szintetizálódnak, amik a sejtépítés alapjai.
  • A zsírsavak fontosak a koleszterin megfelelő szintjének fenntartásában is.

Ezért a zsírok, olajok létfontosságúak az egészséges élethez.

A megfelelő koleszterinszintet sok ember helytelenül a zsírszegény diéta révén kívánja elérni.

Azok az emberek, akik zsírszegény diétát tartanak, hosszútávon képtelenek sikeresen lefogyni és egészségesen élni, mert a működéshez és az egészséges sejtek gyártásához szervezetünknek nincs elegendő zsírsava. A zsírsavaknak különleges funkcióik vannak a szervezetben. A light azaz zsírmentes táplálkozás a szervezetet kimeríti, lefárasztja, és egészségügyi problémákat okoz, ami többek között egy különleges anyag az esszenciális zsírsavak hiánya miatt jelentkezik.

Először is ismerjük meg a növényi olajok milyen zsírsavakat tartalmaznak.

A növényi olajok telítetlen és többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmaznak. Ezeket a zsírsavakat Omega zsírsavaknak hívják. Ezek lehetnek egyszeresen (Omega-9) vagy többszörösen telítetlenek (Omega-3-6).

A szervezetben történő szintézishez az Omega zsírsavak két fajtája, az OMEGA-3 (alfa-linolénsav) és az OMEGA-6 (linolsav) értékesek az egészségünk szempontjából. Ezeket a zsírsavakat esszenciális zsírsavaknak nevezzük Az esszenciális zsírsavaknak különleges funkcióik vannak a szervezetben.     

           

A zsírok és az olajok hatásai az egészségre.

Az egyszeresen (továbbiakban ETnZs)  és többszörösen (továbbiakban TTnZs) telítetlen zsírsavak  nélkülözhetetlenek és pozitív hatással vannak az egészségre, ezzel ellentétben a transz-zsírsavak (TZs) és a telített zsírsavak (TtZs) túlzott fogyasztása nagyon káros lehet az egészségre.

A következő táblázat a zsírsavak hatásait mutatja be

TZs és / vagy sok TtZs

TTnZs (+ megfelelő adagú TtZs és ETnZs)

rákot okozhat                                                

megakadályozza a rák kialakulását

összeragasztja a vörös vértesteket                

kevesebb összeragadt vörös vérsejtet biztosít

megnöveli a szívinfarktus veszélyét             

csökkenti a szívinfarktus kialakulásának esélyét

emeli a vérnyomást                                        

csökkenti a vérnyomást

befolyásolja az inzulinműködést                   

az inzulinműködéshez szükséges

hízásra hajlamosít                                          

elősegíti a karcsúsodást

fáradtságot okoz                                            

több energiát ad

zsíros bőrt eredményez                                 

lágy és bársonyos bőrt biztosít

eltömíti a verőereket                                       

tisztítja a verőereket

emeli az Lp(a)* rizikófaktort                       

csökkenti az Lp(a)* rizikófaktort

emeli a vér zsírkoncentrációját                    

csökkenti a vér zsírkoncentrációját

arterioszklerózist okoz

gátolja és mérsékli az arterioszklerózist

befolyásolja a látóképességet                       

javítja a látóképességet

befolyásolja az agyműködést                        

javítja az agyműködést

károsítja a veseműködést                             

javítja a veseműködést

elzsírosítja a májat                                       

gátolja a májelzsírosodást

károsítja a mellékvese-működést                   

szükséges a mellékvese-működéshez

károsítja az immunrendszert 

pozitívan befolyásolja az immunrendszert

az allergiákat súlyosbítja                              

az allergiákat mérsékli

befolyásolja a szaporodási funkciót             

javítja a spermaképződést és a szaporodási ciklust

a sejtek mutációját okozhatja                       

védi a DNS-t a mutációkkal szemben

depressziót okoz                                           

mérsékeli a depressziót, javítja a közérzetet

a gyulladásokat súlyosbítja                          

a gyulladásokat mérsékeli

* Lp(a) = egy lipoprotein, amelynek magas koncentrációja megnöveli a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának esélyét

A telített zsírok fogyasztása is fontos kis mennyiségben, a bennük található zsírsavak miatt de az esszenciális zsírsavak (Omega) létfontosságúak az egészséges élethez.

A növényi olajok nemcsak az Omega zsírsavak miatt egészségesek, hanem a másodlagos összetevői miatt is.