Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü
0

Miért okoznak a zsírok olajok fáradtságot?

Ismerd meg a gyomorégés, fáradtság, az étkezés utáni  álmosság, rosszközérzet okait! 

Hogyan segíti a kókuszzsír az egészséget?

A kókuszzsírt az emberiség (ha nem is Magyarországon) régóta használja. Sajnos az utóbbi évtizedekben közellenséggé lett kikiáltva. A kókuszzsír elleni harcot az Amerikai Szójatársaság indította, a magas százalékú telített zsírsav tartalma miatt, amely kockázati tényezője a szív és érrendszeri megbetegedések kialakulásának.

Emiatt emberek százezrei fordultak el fogyasztásától és kezdték el a pattogatott kukoricát szójaolajban sütni. Az éttermek szintén más növényi olajat használtak fel a korábbi kókuszzsír helyett. Mostanáig a kókuszolajnak a kutatókon kívül nem szentelt senki túl nagy figyelmet.

A fent említett tények ismertek és valós a félelem a telített zsírok használatánál, de a túlzó ellenkampány következtében feledésbe merült sokáig a kókuszzsír valódi értéke és csodálatos hatása.

A telített zsírsavakkal kapcsolatos előítéletek, még mindig a disznózsírral és a marhazsírral együtt kezeli a kókuszzsírt, artéria-tömítőnek címkézve. De ha megértjük hogyan dolgozza fel a szervezet a kókuszzsírt, könnyű belátni, hogy nem rakódik le az artériákra, és nem vezethet szívbetegségekhez. Épp ellenkezőleg, a kókuszolaj védelmet nyújt a szívbetegségekkel szemben is. A szervezetre gyakorolt egészségvédő hatása lehetővé teszi az étkezési zsírként való használatát.

Hírlevelem elején már bemutattam a zsírok szerkezeti különbségét

Emlékeztetőként újra bemutatom az emészthetőségről írt rövid táblázatot

Valamennyi olaj és zsír zsírmolekulákból, ismertebb nevén zsírsavakból épül fel. A zsírsavakat kétféleképpen szokták osztályozni.

1. Az első szempont, amit bizonyára ismersz, a telítettség. Vannak telített (sertés, kacsa), telítetlen, és többszörösen telítetlen (napraforgó olaj kukorica olaj) zsírsavak.

2. A másik szempont a molekula méretét veszi figyelembe, vagyis a zsírsavban lévő szénlánc hosszát. Léteznek rövid láncú zsírsavak, közepes láncúak, és hosszú láncúak.

Az étrendünkben szereplő legtöbb zsírsav, legyenek telítettek vagy telítetlenek, növényi vagy állati eredetűek, hosszú láncú zsírsavakból állnak, ezért enzimek kellenek az emésztésükhöz, amit az epe és a hasnyálmirigy termel.

Az enzim segíti a zsírláncok szétbontását emészthető egyes zsírlipidekké, de ez nagyon megterheli a szervezetet és fáradtságot, álmosságot, rossz közérzetet okozhat.  

De, mint a világon mindenhol, a zsírok között is vannak kivételek.

Ez a kókuszzsír!

A kókuszzsírnak 3 +1 nagyon különleges tulajdonsága van ami túlmutat a hagyományosan főzéshez használt zsírok, olajok lehetőségein.  

1. Nem hosszú láncú zsírsavakból épül fel, hanem közepes lánchosszúságú zsírsavakból áll, emiatt teljesen másként viselkedik a szervezetben. A kókuszzsír emésztéséhez nem kell enzim. Ez olyan fontos, hogy még egyszer leírom. A kókuszzsír emésztéséhez nem kell enzim. Gondolj bele micsoda megkönnyebbülés ez a szervezetnek. Az ebből fakadó előnyöket később megismerheted. ( Pl: van aki betegsége miatt nem fogyaszthat semmilyen zsírt)

2. A másik csodálatos tulajdonsága a kókuszzsírnak a közepes lánchosszúságon található zsírsav, amit laurinsavnak neveznek. Ez a zsírsav rendkívül nagy segítség az egészséges élethez az antimikrobiális hatása miatt. Tudom, hogy ez így kicsit szakmainak hangzik de ez az összefoglaló megnevezése. Úgy is írhatom kicsit hosszabban, a kókuszzsírban lévő közepes lánchosszúságú zsírsavak egyik legfigyelemreméltóbb jellegzetessége, hogy képesek megölni a kórokozókat és az élősködőket. Az elfogyasztott zsírsav a szervezetünkben monogliceriddé  és  közepes lánchosszúságú zsírsavakká alakul, mindkettő jelentős antibakteriális tulajdonságokkal rendelkezik, képesek elpusztítani a betegségeket okozó baktériumokat, gombákat, vírusokat és élősködőket.

3. Segítség a jobb immunrendszer kialakulásához.

Ismert, hogy az anyatej alapvető immunológiai védelmet biztosít a kisgyermekek első életévében. A laurinsav nagy mennyiségben található az anyatej telített zsírjaiban (3.5%). Ez a zsírsav segíti a csecsemő szervezetében az immunrendszer erősödését. Az anyatejen kívül a természet másik bőséges laurinsav forrása a kókuszzsír.(43%)

Ügye ez jól hangzik. Egy zsír, ami nem terheli a szervezetet és megvéd a fertőzésektől és erősíti az immunrendszert. De ez még nem minden.

+1. A kókuszzsír ellentétben a növényi olajokkal stabil szerkezetű, tehát sütésnél nem oxidálódik, nem keletkezik benne méreganyag.

A kókuszzsírt sokan olajnak, vajnak is nevezik. Ez a  megnevezés a termőhelyén használt nevéből adódik mert ott folyékony állapotú. Te is hívhatod, ahogy neked tetszik de érdemes tudnod, kókuszzsír a helyes megnevezés, mert 92% telített zsír( a sertés zsír csak 50% telített) A kókuszzsír 24 fokon olvad, ezért nyáron, folyékony télen szilárd.